středa 13. listopadu 2013

Haruki Murakami: 1Q84 (Kniha 1 + Kniha 2)

Haruki Murakami  je současný japonský spisovatel a překladatel, velmi populární na Západě.  Je poměrně  známý i v České republice - vyšlo tu celkem 9 jeho románů, v roce 2006 u nás získal cenu Franze Kafky. Jeho poslední kniha - román 1Q84 - se objevila na pultech knihkupectví poprvé v Japonsku na jaře 2009 a byla vyprodána během jediného dne - do měsíce pak bylo rozebráno více než milión výtisků.  

 


Už několik měsíců na mě Murakami čekal v knihovničce. Proč tak dlouho? Vždyť je to přece můj oblíbený japonský autor…. Vysvětlení je prosté. Knihy čtu nejraději  “najednou”, optimálně za den či dva - mám pocit, že takhle si knihu nejvíc užiju, mám z ní ucelený a ničím nenarušovaný dojem. Jenže copak se takhle může  člověk pustit do knížky, která má 750 stran? Co dítě, domácnost, práce?:-) Nota bene, když jsou to jen první dva díly, třetí vyjde až před vánoci? No ale nakonec jsem se přece jen rozhodla, že si letošní náročný podzim musím trochu zpestřit, a tak jsem si v pátek večer knihu vzala do vany.
O čem to je? Ve vyprávění se po kapitolách střídají dva hlavní hrdinové - Aomame, což je cvičitelka bojových umění a fyzioterapeutka, která vyrostla v rodině Svědků Jehovových a Tengo, pomocný učitel matematiky z přípravky s literárními ambicemi. Aomame kromě svého oficiálního vede ještě jeden tajný život - je to sériová vražedkyně mužů-domácích násilníků a agresorů (a la Dexter), která uvolňuje napětí sexem s neznámými muži. Tengo se zase pro změnu zaplete do literárního podvodu - pomůže jedné velmi zvláštní dívce sepsat její prvotinu, ze které se ovšem stane bestseller (a co je horší - realita).  Osudy těchto dvou hrdinů běží v knize paralelně vedle sebe, aby se ovšem záhy ukázalo, že to není tak úplně pravda, vždyť oni se přece znají!
Kromě těchto dvou hrdinů se tu ale pohybuje mnohem víc postav - podivná dyslektička a autorka bestselleru Fukaeri, která mimochodem mluví naprosto příšerným jazykem  (jedna z mála věcí, která mi v knize dost vadila, byla Fukaeřina mluva - chápu, že překladatel se pokoušel ukázat, že Fukaeri JE EXOT, ale tohle je i na mně moc: “Múžu tu chvýly bíd z tebou? Čťy my ňějakou kňýšku.”),  paní - zachránkyně týraných žen a její homosexuální osobní strážce s vycvičným psem milujícím špenát, ztracená Tengova matka a Tengova vdaná milenka, sexuálně náruživá policistka...  I okolní svět se vyvíjí, svět, ve kterém žijí, reálný rok 1984, se mění v čas s jinými pravidly - ve svět roku 1Q84. Na obloze plují dva měsíce, Little People spřádají ze vzduchu kukly a náboženské sekty se připravují převzít nadvládu…

Musím říct, že jsem se od knihy nemohla odtrhnout. Je tu zpátky ten Murakami, jak ho znám - paralelní světy, dvojníci, americká jazzová a klasická evropská hudba,  nadpřirozené jevy a dokonce kočky... Pocitově tak trochu jako  “Konec světa & Hard-boiled Wonderland”. A opět české reálie - po Kafkovi přišla řada na Janáčka a jeho Sinfoniettu.
No a jako vždy mě dostalo japonské vaření:-)
“Tengo opral rýži, zapnul elektrický varný hrnec, a než byla rýže hotová, připravil polévku misoširu s řasami wakame a pórkem, opekl sušenou makrelu, vyndal z ledničky tofu a ochutil ho zázvorem. Nastrouhal bílou ředkev. Ohřál v hrnci vařenou zeleninovou přílohu z minula. Přidal naloženou vodnici a švestky umeboši. … “Promiň, je to jen takové jednoduché jídlo,” omlouval se Tengo.
Prostě, abych to shrnula - 1Q84 se mi líbilo moc a jsem dost zvědavá, jak to dopadne. To si ale budu muset ještě dalších 464 stran počkat…


Nakladatel: Odeon

Překlad: Jurkovič, Tomáš
Popis: 1× kniha, vázaná, 768 stran, 12,5 × 20 cm, česky
Rok vydání: 2012 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat