čtvrtek 6. srpna 2015

Raymond M. Smullyan: Jak se jmenuje tahle knížka?

Psal se rok 1986 (doba, kdy se na knížky stávaly každý čtvrtek fronty), bylo mi 13 a k narozeninám jsem dostala knížku malého formátu se žlutým přebalem. Nejdivnější na ní byl název: Jak se jmenuje tahle knížka? Už si nevzpomínám, kdo a proč mi tuhle knihu věnoval, ale byla to docela dobrá trefa. Tahle knížka byla totiž plná logických hádanek a mě tenkrát hrozně bavilo je luštit.


Nedávno jsem zjistila, že tahle knížka vychází v češtině znovu a nakladatelství Portál ji nabízí k recenzi. Hned jsem zareagovala, protože jsem byla moc zvědavá, jestli si tahle knížka zachovala své kouzlo i po čtvrtstoletí. Věřte, nebo nevěřte – je to pořád zábava!

A tak jsem se ponořila do starých známých chytáků (Příbuzenský sňatek - Jak známo, blízcí příbuzní nesmějí spolu uzavírat manželství. Smí se muž oženit se sestrou své vdovy?), vyrazila na ostrov padouchů a poctivců (A řekne: „Já jsem padouch, ale B ne.“ Co jsou A a B?) a zvládla i Alenku v zapomínacím lese, kde se to hemží  prolhanými lvy a jednorožci (a taky Tydlitáky a Tydliteky). V dalších částech jsem se pomocí logicky naučila vyhnout vlkodlakům a najít poklad na ostrově – takové dovednosti se v životě mohou vždycky hodit. Jen umění vybrat si nevěstu asi  nevyužiji… Velmi zábavný byl výlet do Transylvánie za hrabětem Draculou,  tuto zemi totiž obývají  rozumní a pomatení lidé a rozumní a pomatení upíři.  A co teprve veselé historky ze života matematiků, logiků a Vermonťanů! Jen ty závěrečné Gödelovy ostrovy, to už na mě bylo moc…


Knížka je psaná velmi vtipně, použité historky jsou humorné a zábavné. Autor se čtenářem neustále komunikuje, glosuje, vysvětluje, upozorňuje na chytáky.  Ke každé hádance dostanete podrobně vysvětlené řešení, hádanky jsou postupem času složitější a komplexnější. Čtenář si ani neuvědomuje, že se postupně prokousává výrokovou logikou, možná by se takhle měla logika vyučovat, třeba bychom měli víc úspěšných maturantů z matematiky. Knížka je určená všem  čtenářům se zájmem o logiku – hádanky nejsou napsané na míru nějakým skalním  matematikům,  ale běžným čtenářům – skoro každá se dá za chvíli z hlavy nebo za pomoci tužky a papíru vyřešit a člověk má ze sebe radost a navíc ještě dobrý pocit, že na sobě pracujeJ Musím ocenit i překlad některých osobních jmen, v knize se vyskytují inspektor Fishtrawn, doktor Tchmuchall či sociolog Sleedill – knížku překládal matematik Antonín Vrba a překladatel Hanuš Karlach.

Možná trochu o autorovi - Raymond M. Smullyan je americký americký matematik, koncertní pianista a také filosof, logik a kouzelník. Narodil se v roce 1919 (a je mu tedy aktuálně pěkných 96 let!) a je považovaný za jednoho z nejvynalézavějších amerických tvůrců logických hádanek. „Jak se jmenuje tahle knížka“ je jeho prvotinou v této oblasti, napsal ji v roce 1978. V češtině autorovi dále vyšly: Šachové záhady Sherlocka Holmese (2005), Satan, Cantor a nekonečno (2008), Šeherezádiny hádanky a další podivuhodné úlohy (2004), Šachové záhady arabských jezdců (2008) a Navěky nerozhodnuto (Úvod do logiky a zábavný průvodce ke Gödelovým objevům) (2003).  Jak říká v knize jeden z jeho žáků: „Představuji Vám profesora Smullyana, který vám dokáže, že buďto neexistuje on, nebo neexistujete vy, ale nedovíte se, kdo vlastně.“


Máte-li někdy chuť odreagovat se a ponořit do úplně jiné literatury, nebo baví-li vás hádanky a logické hříčky, pak zkuste Smullyana – myslím, že nebudete litovat.  Není to sice kniha pro každého, ale ať jste padouch nebo poctivec, tahle knížka pobaví.

Děkuji nakladatelství Portál za recenzní výtisk. 
Hodnocení: 90%

Raymond M. Smullyan: Jak se jmenuje tahle knížka?

·         Nakladatel: Portál
·         ISBN: 978-80-262-0822-8, EAN: 9788026208228
·         Originál: What Is the Name of This Book?
·         Překlad: Vrba, Antonín, Karlach, Hanuš
·         Popis: 1× kniha, brožovaná, 200 stran, 14,5 × 20,6 cm, česky
·         Rok vydání: 2015 (1. vydání)



1 komentář: