neděle 7. srpna 2016

Henning Mankell: Ve slepé uličce (audiokniha)

Letošní léto je ve znamení audioknih. Telefon nosím zavěšený na krku a poslouchám. V autě při cestě na nákup, večer, když mě bolí oči z bazénu, na poli při trhání fazolek, nebo když honím syna po dvoře… I když jsou audioknihy náročnější na čas, zvládám je letos nějak líp…

A tak došlo i na dalšího Mankella,  knihu z velké Wallanderovy série, díl, který mi před dvěma lety, když v češtině vyšel, nějak unikl. A musím uznat, že jsem si vybrala dobře.



Začíná horké léto 1994, poklidnou a lenivou atmosféru narušuje jen probíhající mistrovství světa ve fotbale. Komisaře Wallandera fotbalové šílenství otravuje, ale i tak se těší na dovolenou, kterou chce prožít se svou lotyšskou přítelkyní. Jenže pak přijde ostrý zvrat…  V řepkovém poli se přímo před jeho očima upálí mladičká dívka a vzápětí poté je nalezena brutálně zohavená mrtvola bývalého ministra. Další oběť, bohatý galerista, skončí s hlavou rozpolcenou sekyrou a bez skalpu. A tím to ještě nekončí. Následují další dvě bestiální vraždy, jaké Švédsko dosud nezažilo. Co všechny oběti spojuje? Souvisí s nimi i mrtvá dívka z pole? Podaří se nebezpečného psychopata zastavit? Kolik kávy u toho Wallander s kolegy vypije? Oblíbený komisař a celý jeho tým se pouští do pátrání, jehož výsledkem bude něco, co vědět rozhodně nechtěli…


Ve slepé uličce je po delší době ryzí detektivka, která se výborně čte, tedy vlastně poslouchá. Skoro si troufám říct, že je to jedna z nejlepších knih, kterou jsem z Wallanderovské série zatím potkala. Klasické vyšetřování, skoro žádné zahraniční či vysoce politické přesahy, zločin, který je sice brutální, ale zároveň svými motivy i uvěřitelný. Navíc nebylo ani moc patrné, že kniha byla napsána před 20 lety, z některých dílů (např. Firewallu) technologická zaostalost doby oproti současnosti přímo čiší.   Samozřejmě i v této knize najdeme zmínky o tom, jak moc k horšímu se mění svět, ve kterém žijeme a jak se staré dobré Švédsko ztrácí před očima, ale to už je kolorit, který k Mankellovým knihám prostě patří, atmosféra, kvůli které jsou tyto knihy tak oblíbené.  Inu, devadesátá léta…  Jako vždy se podstatná část příběhu odehrává v mysli hlavního hrdiny, je zajímavé sledovat jeho myšlenkové pochody, a to jak ty ohledně vyšetřování případu, tak ty kolem  jeho osobního života. Otec s Alzheimerem nebo dcera, která si zkouší, co ji bude v životě bavit. Souběžně s Wallanderem mohl čtenář nahlížet i do hlavy vraha, nebylo to ani tak děsivé, jak by člověk předpokládal. Mankell se v pátém díle série držel svého fungujícího konceptu a opět mu to vyšlo.




Jak k atraktivitě knihy přispívá zvuková nahrávka? Interpretem Mankellových knih se v nakladatelství OneHotBook stal Jiří Vyorálek, kterého mám jako herce docela ráda, pár dobrých her jsem s ním v Divadle Na zábradlí už viděla, v podobě vypravěče audioknih to ale byla moje premiéra. Jeho hlas mi přijde skvělý, k Wallanderovi se mi naprosto hodil, byla to taková „klidná síla“, která dodávala nahrávce tu správnou melancholickou a občas i vyhořelou náladu. Déle jsem si zvykala na interpretovu snahu  hlasově odlišit Wallanderovy kolegy a další postavy. Řada z nich vycházela hodně otráveně a podivně, nakonec se mi vzhledem k nezapamatovatelným švédským jménům stejně slili na jednu hromadu, snad s výjimkou psychologa a kolegyně Anne-Britt. Nevadilo, ale ani nenadchlo.  Na další Vyorálkovy nahrávky se ale budu každopádně těšit, s jeho hlasem se mi usínalo skvěle.  Co mě ještě potěšilo, to byly hudební předěly mezi jednotlivými kapitolami, které s vyzněním knihy příjemně ladily. Těch 17 hodin nakonec uteklo až moc rychle.



Suma sumárum, Ve slepé uličce příjemně překvapilo.  

Hodnocení: 90%


Henning Mankell: Ve slepé uličce
  • Vydavatelství OneHotBook
  • Interpet: Jiří Vyorálek
  • Katalogové č.: AK089
  • EAN: 8594169480893
  • Formát: 2 x CD mp3
  • Délka nahrávky: 17 hodin 16 minut


Henning Mankell: Ve slepé uličce
  • Nakladatel: Host
  • ISBN: 978-80-7294-730-0, EAN: 9788072947300
  • Překlad: Stiessová, Helena
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 480 stran, 13,5 × 20,5 cm, česky
  • Rok vydání: 2014 (1. vydání)





Žádné komentáře:

Okomentovat