úterý 6. září 2016

Lars Kepler: Playground

Hra o život v čínském přístavu smrti


Když někdo zemře, všichni říkají:  „Už ho nic nebolí, konečně má pokoj“.  Zřejmě asi ještě nečetli nový thriller Larse Keplera Playground… Protože to, co nás podle této knihy po smrti čeká, nemá s klidem a mírem společného vůbec nic. Vítejte v čínském přístavu…

Lars Kepler, to je pseudonym  autorské dvojice Alexandra Ahndorila a jeho manželky Alexandry Coelho Ahndorilové, která se proslavila originálními a velmi napínavými romány, ve kterých hraje hlavní roli tajemný švédský detektiv s finskými kořeny  Joona Linna.  Hypnotizér, Písečný muž, Paganiniho smlouva, Stalker, všechny tyto knihy vyvolaly velký zájem čtenářů. Když jsem brala do rukou knihu Playground, myslela jsem si, že to bude další díl ze série a byla jsem zvědavá na další osudy oblíbeného vyšetřovatele. Netušila jsem totiž, že Playground je úplně samostatná kniha a navíc ze zcela jiného ranku. A kdybych věděla, co mě čeká, asi bych se téhle knize vyhnula.


Hlavní hrdinka knihy, Jasmin, je mladá žena, která velí vojenské jednotce NATO v Kosovu. Během jedné operace je raněna a dojde k dočasné zástavě jejího srdce. Jasmin se během těch několika minut dostane do záhrobí, které vypadá jako obrovský čínský přístav, odkud mrtví odplouvají na lodích… Někteří ale mají ještě šanci, to pokud váha v přístavu ukáže, že o jejich život někdo tam nahoře bojuje, že smrt ještě není definitivní. Ovšem v přístavu vládne nespravedlnost, bezpráví a korupce, známky, které znamenají naději, jsou velmi ceněné zboží. Jasmin přežije, na šílenou noční můru ale nemůže zapomenout, skončí dokonce na psychiatrii. Pak se jí ale podaří začít znovu, narodí se jí syn Dante, najde si práci. Jenže o pár let později  dojde k dopravní nehodě a Jasmin se znovu ocitne v přístavu mezi Číňany. Čeká ji boj o život, jenže tentokrát musí zachránit i Danteho…

Playground je děsivá kniha. Temná a dusivá atmosféra rozkladu, násilí a strachu, to je náplň valné většiny knihy. Námět je poměrně originální, musím ovšem přiznat, že jsem při čtení vnímala hlavně ty děsuplné chvíle. Strach o dítě, to je něco, co každý rodič důvěrně zná a vůbec  to nechce prožívat (ani v literatuře).  Ani představa naznačeného typu posmrtného života se mi vůbec nezamlouvala, hlasuji rozhodně pro tradiční světlo na konci tunelu. Kniha je velmi akční a i když se v ní najdou i milostné scény, většina děje se točí kolem zoufalého a takřka beznadějného boje Jasmin a jejích náhodných přátel o život. Oheň, luk, sekyra, mačeta, osobní boj nablízko, hodně nepříjemné způsoby smrti, sociálka, psychiatrie, na to všechno se připravte, nic z toho vás nemine.

Pokud se rádi bojíte a máte v oblibě akční situace a mysteriózní  až morbidní témata, pak Playground pro vás asi bude to pravé. Já osobně jsem byla z knihy poněkud rozpačitá, fungování celého v knize popsaného systému posmrtného života se mi vůbec nelíbilo a ani mi nepřišlo úplně domyšlené, jenže nad tím se mi nechtělo ani trochu přemýšlet. Playground není vůbec špatná kniha, ale já pravděpodobně nebudu ta správná cílová skupina pro mysteriózní thriller. Vlastně mám spíš intenzivní pocit, že pro mě bude nejlepší na tuhle knihu rychle zapomenout.  

Děkuji Neoluxoru za zvláštní čtenářský zážitek. 

Hodnocení: 60%



Lars Kepler: Playground
  • Nakladatel: Host
  • ISBN: 978-80-7491-782-0, EAN: 9788074917820
  • Originál: Playground
  • Překlad: Kloučková, Karolína
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 436 stran, 13,5 × 20,7 cm, česky
  • Rok vydání: 2016 (1. vydání)



Žádné komentáře:

Okomentovat