středa 12. října 2016

Michel Faber: Kniha zvláštních nových věcí

S knihou knih do vesmíru

Baví vás knihy o vztazích, zajímá vás duchovní rozměr života, chcete si představit, jaká forma života by se mohla vyskytovat ve vesmíru  či jak by mohla vypadat blízká budoucnost Země? Nezdá se Vám, že by se všechna tato témata dala vtěsnat do jediné knihy? Přiznávám, i já jsem byla překvapená. V Knize zvláštních nových věcí od Michela Fabera najdete ale ještě mnohem více…



Hlavním hrdinou Knihy zvláštních nových věcí je Peter Leigh, křesťanský misionář, který právě získal práci snů. Odlétá do vzdálené galaxie na planetu Oáza a jeho úkol je přelomový – má poskytovat duchovní podporu zdejšímu původnímu obyvatelstvu – mimozemskému druhu! Jediné, co Peterovi kazí radost z mise, je nucené odloučení od manželky Beatrice, spřízněné duše, která mu změnila život a přivedla na duchovní dráhu. Peter přilétá na Oázu zcela nepřipraven, o to větší je jeho překvapení – mimozemšťané touží po učení Ježíše Krista a po Bibli (rozuměj Knize zvláštních nových věcí) a přítomnost kazatele si na kolonistech doslova vynutili.  Zatímco však Peter navazuje vztahy s Milovníky Ježíše a pokouší se zjistit, co se stalo s jeho předchůdci, život na Zemi se začíná hroutit. Svět, ze kterého odlétal, pomalu přestává fungovat, i komunikace s Beou je čím dál složitější… Může láska vydržet takové odloučení? Může Bůh pomoci všem svým ovečkám? Zvládne Peter tuto zkoušku?

Originální fan ilustrace 

Od Michela Fabera jsem dosud četla jen povídkovou knihu Někdy prostě prší. I když povídky zrovna moc nevyhledávám, v téhle knize jich bylo pár opravdu vtipných. K otevření autorovy dosud nejvýraznější knihy, skoro tisícistránkového opusu z viktoriánského Londýna s názvem Kvítek karmínový a bílý, jsem dosud nenašla odvahu. Tuším ale její obsah, a tak jsem i v případě Knihy zvláštních nových věcí očekávala historickou fikci. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že jsem se začetla do románu, který se odehrává na jiné planetě, kde velmi podstatnou roli hrají Oázané, jejichž obličeje připomínají placentu se dvěma lidskými embryi... A zatímco se hlavní hrdina zapojuje do místní komunity a šíří mezi Oázany slovo Boží, na Zemi krachují supermarkety, propukají války a každou chvíli přinese zkázu nějaká přírodní katastrofa.  A tak jsem přeladila na vlnu dobrodužné sci-fi, abych se vzápětí nechala unášet příběhem o lásce v různých podobách, o odloučení, o důvěře, o víře v Boha i ve schopnosti těla…  Chvílemi to bylo fascinující čtení, užívala jsem si hlavně vzájemnou komunikaci obou manželů, která byla poznamenaná nemožností popsat realitu tak, aby ji druhý pochopil. Poněkud náročné pro mě byly pasáže o víře, zejména ty věnované překladům do místního srozumitelného jazyka. Inu, chybějí mi základy…

Originální publikace jednoho fanouška najdete zde.

Nicméně, máte-li chuť přečíst si příběh napříč žánry, chcete zažít něco nezvyklého a podmanivého, pak Knihu zvláštních nových věcí zkuste, je dost pravděpodobné, že jejímu kouzlu podlehnete.

 


Michel Faber je spisovatel, který se narodil v Nizozemí, vystudoval a řadu let prožil v Austrálii, od poloviny devadesátých let minulého století žije ve Skotsku. Vydal několik povídek a novel, oceňované byly jeho dva romány Pod kůží a Kvítek karmínový a bílý. Kniha zvláštních nových věcí vyšla v roce 2014 a objevila se hned v několika výběrech nejlepších knih roku. Převedení knihy do češtiny se ujal Faberům dvorní překladatel Viktor Janiš, který si s překladem opravdu vyhrál. Michel Faber se nechal slyšet, že Kniha zvláštních nových věcí je jeho posledním dílem, jsem zvědavá, jestli tomu tak opravdu bude.


Díky Neoluxoru za recenzní text.

Hodnocení: 90%



Michel Faber: Kniha zvláštních nových věcí
  • Nakladatel: KNIHA ZLÍN
  • ISBN: 978-80-7473-445-8, EAN: 9788074734458
  • Originál: The Book of Strange New Things
  • Překlad: Janiš, Viktor
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 452 stran, 17 × 24 cm, česky
  • Rok vydání: 2016 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat