sobota 29. dubna 2017

Jo Nesbo: Žízeň



Jsou to už dva roky, co vyšla Policie, desátý a poslední případ Harryho Hola. Byla to jízda, knížka mě nadchla, zároveň jsem ale měla pocit, že vážně už stačilo. Dost šílených způsobů smrti, dost nerozbitného ztroskotance a alkoholika Harryho. S potěšením jsem se pro změnu pustila do autorových humorných dětských románů (Doktor Proktor) a byl to balzám na duši. Pak přišla Krev na sněhu a Syn a já si říkala, že tohle vlastně není vůbec špatný směr. Jenže: už je tady zas! Tomu se prostě nedá odolat… Jedenáctý Harry Hole právě teď dobývá jarní knižní trh a já musím uznat, že mi vlastně dost chyběl…



Od Policie uplynuly tři roky a Harry žije úplně nový život. Přednáší na policejní akademii, je šťastně ženatý a hlavně: střízlivý. Je jasné, že tahle idylka nemůže mít dlouhého trvání. A opravdu nemá: poté, co je v Oslo dost extravagantním způsobem zavražděno několik žen, které spojuje randění prostřednictvím seznamky Tinder, je Harry Hole povolán do služby. Nechce se mu, bojí se, že ho případ pohltí a vrátí do starých kolejí, ale protože je přes syna Olega vydíratelný, takže mu nakonec nezbývá, než na nabídku kývnout a založit alternativní vyšetřovací tým. Pohodlně se usaďte a pekelně se soustřeďte: hledá se upír s železným chrupem…

Jedenáctá kniha holeovské série je jedním slovem výborná. Už jsem úplně zapomněla, jak to Jo Nesbo umí se čtenáři koulet. Nahazuje vějičky a drobné stopy, aby si čtenář myslel, že ví a že prokoukl. Je klíčovým pojmem pořádek? Zadrhávání? Divné řeči o krvi? Opravdu s citronem? Co proboha ta postava se smyčkou v ruce? Kdo je teda vlastně mrtvý? Táhnout prstem doprava, nebo doleva? Cink… Ani se nenadějete, a jste v pasti, ze které není návratu.



Je to svižné a dramatické, je to překvapivé a nečekané. Harry opět vtipný, navíc v dobré kondici, dobře mu sekunduje i nová šéfka vyšetřovatelů Katrine Brattová, která se objevila již v Policii. Vrchní velitel Mikael Bellman je stále podlý a zákeřný, charakter mu rozhodně nezlepšuje ani vyhlídka kariérního postupu na post ministra vnitra. Těšit se ale můžete i na další postavy z minula, byť ty nejsympatičtější už nás k mé lítosti v průběhu série opustily (já na tu Beátu prostě nezapomenu…). Na své si přijdou uživatelé telefonních aplikací i obdivovatelé hraběte Drákuly. 

Žízeň mě natolik pohltila, že jsem úplně nespolečensky strávila dva velikonoční večery se čtečkou místo s kamarády. Naštěstí měli pro mou literární úchylku pochopení, jen jsem se musela zapřísáhnout, že jim neprozradím, jak to skončí. A neprozradím to ani Vám – dám jen jednu radu: zahlédnete-li špičaté jezdecké boty a z ničeho nic začnete mít pocit, že z Vašeho okolí někdo vysál všechen vzduch a vy se nemůžete nadechnout, na nic nečekejte a prchejte… 


Díky Knize ZLÍN za tuhle skvělou chuťovku.


Hodnocení: 100%


Jo Nesbo: Žízeň

  • Nakladatel: KNIHA ZLÍN
  • EAN: 9788074735332
  • Překlad: Kryštůfková, Kateřina
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 600 stran, česky

Žádné komentáře:

Okomentovat