úterý 6. června 2017

Anna Bolavá: Ke dnu

Nevím, jak to ta Anna Bolavá dělá, ale svého čtenáře dokáže spolehlivě poslat do tmy i ke dnu. Opravdu se mi málokdy stane, že by mě čtení dostalo do tak stísněné a depresivní nálady… 



Do tmy jsem přečetla před rokem a půl a dodnes mám tu trýznivou atmosféru spojenou se sběrem léčivých bylin v hlavě. Nedávno dorazila na pulty českých knihkupectví kniha Ke dnu, která na „Tmu“ maličko navazuje, tak jsem si ji nemohla nechat ujít. Přiznávám, přečetla jsem ji za jediný den. Využila jsem dálkových přesunů a jízd v MHD a po návratu domů jsem se svalila na gauč k dočtení posledních pár desítek stránek, ke kterým jsem si ale už s ulehčením nalila pořádnou lampu vína. Ke dnu se nedalo odložit, Ke dnu mě úplně vyždímalo. 

Tentokrát je hlavních hrdinek (a částečně i hrdinů) trochu více, než v předchozí knize, popis jejich života tvoří barvitý (teda vlastně spíš depresivně šedivý) obrázek života na malém městě. Malá Anička, která si našla smysl života v toulání se přírodou, sbírání kamenů a česání vlásků… Její matka Milada, která ač „má na víc“, pracuje od nevidím do nevidím v děsivé drůbežárně, popis její práce otřese i otrlými povahami. Miluška, která se těší na dítě s doktorem Divišem, štěstí ale není téhle milenecké dvojici souzeno. Hanka, která snaží se vyrovnat s děsivými vodními vzpomínkami, které se vracejí po návratu do rodného domu. Novinářský elév Málek, který si chce udělat jméno na kriminálním případu, nakonec ho ale vše špatné dožene. Obávaná nemocnice ve Strachovicích. Obyvatelé městečka nacházející smysl života v nakupování v Mínusu a pomlouvání bližních. Všudypřítomná mlha, chlad, hniloba, plíseň, kašel, bolest. Vzpomínky na minulost, která ale byla stejně divná, jako přítomnost, jen to tak zpětně nevypadá. Vztahy, ve kterých toho zůstává spoustu nevyslovitelného, vztahy, ve kterých vyřčené nefunguje. Hororová atmosféra smradlavého masokombinátu, podzimních a zimních močálů a vábivě nepřátelské řeky. 

Co mi styl Bohumily Adamové (tak se Anna Bolavá jmenuje doopravdy) připomíná? Opět mi to nedalo nevzpomenout si na Jiřího Hájíčka, hlavně na Rybí krev (asi ta voda a jižní Čechy). Jazykem a stavbou příběhu je ale Anna Bolavá naprosto svá, i když je v této knize víc dialogů, než v prvotině, pořád je to něco úplně jiného, než obvykle čítávám… 

Už si povídá i se vzduchem. Tělo se mu třese a přestává ho poslouchat. Upadl. Hrabe se rychle zpátky na nohy, otáčí se nahoru a sleduje větve stromů propletené hustě do sebe, aby nebylo vidět nebe. Ztrácí jednu botu a ani o tom neví. Dětskou rukavici už taky několik kroků nemá, vypadla mu z kapsy. Ocitá se na místech, kterými do močálů nepřišel, stromy jsou na první pohled opět jiné. Jeden z nich si bude pamatovat do konce života. Má silný, rozpůlený kmen, jako když svraštělý stařec obrácený hlavou k zemi roztáhne nohy do výšky. Málek zakopne a letí proti němu. Natáhne ruce před sebe a trochu tím ztlumí náraz ostré větve, která projede jeho levým okem. Blesk. Tma. Bolest, která má barvu a zvuk. Mlha ho se zalíbením poslouchá.

Následující minuty se opět neděje nic. V řadovém domku naproti smaží Milada Vávrová velké kusy kuřecího masa a Anička vedle v pokoji potají otevírá okno. Nemůže připálený olej cítit, je toho moc. Při pomyšlení, že si vkládá mastné maso do pusy… Mají ho všude. V malém mrazáku na chodbě, v mrazáku velkém ve sklepě, v lednici, ve sklenicích ve špajzce a nějaké naložené maso viděla i na policích v kolně. Až matka dosmaží, část z toho sama sní a pak vyrazí do práce na noční směnu. Dvanáct hodin bude stát u jezdícího pásu a skládat drůbeží končetiny na polystyrenové tácky. Než odejde Anička ráno do školy, bude matka zpátky a to už musí být zbytek smaženého masa sněden. Protože ona donese nové. V pondělí je všechno čerstvé a lednice na to musí být připravená. 

Jsem zvědavá, jestli se dočkáme i nějakého toho jarního románu. Některé linie Ze dna by stály za rozkrytí…




Díky kamarádce Zděně, že mi Ke dnu půjčila:-).

Hodnocení: 100%


Anna Bolavá: Ke dnu
  • EAN: 9788020717580
  • ISBN: 978-80-207-1758-0
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 288 stran, česky
  • Rozměry: 13,5 × 20,8 cm
  • Rok vydání:2017 (1. vydání)


Žádné komentáře:

Okomentovat