středa 1. března 2017

Bernard Minier: Zkurvenej příběh

V kraji mlhy a dravých kosatek

Francouzský spisovatel Bernard Minier je celosvětově známý zejména svou kriminální trilogií Mráz, Kruh a Tma. Minierovy české fanoušky potěší nakladatelství XYZ, protože právě vydává jeho další román s názvem Zkurvenej příběh.



Hlavním hrdinou Zkurvenýho příběhu je šestnáctiletý Henry, který má rád knihy, horory, kosatky a Nirvanu. Se svými adoptivními matkami žije na špatně dostupném ostrově na severu USA, kousek od hranic s Kanadou, na místě, kde po většinu roku vládne příšerné počasí. Jednoho dne se stane něco hrozného - Henryho přítelkyně Naomi je nalezena zavražděná a všechny indicie, včetně toho, že oběť byla gravidní, směřují k Henrymu. Ke stejné osobě ale míří i druhá linie příběhu - je tu totiž někdo, kdo by se rád dozvěděl pravdu o Henryho původu a jeho minulosti. Kdo byli Henryho opravdoví rodiče? Jaký vztah má tahle dávná historie a aktuální události na ostrově Glass? Že je to ale sakra zkurvenej příběh...



Přiznávám, Zkurvenej příběh, byl můj první Minier. Těšila jsem se, protože Minierovy knihy provází skvělá pověst (např. The Sunday Times zařadil jeho prvotinu Mráz mezi 50 celosvětově nejlepších kriminálních románů), ze Zkurvenýho příběhu jsem ale trochu rozpačitá. Ano, je to temné a napínavé čtení, těch více než šest stovek stran vám uteče, ani nemrknete. I když se zdá, že se na ostrově nic neděje, každý tu má nějaké tajemství. Podezřívala jsem spoustu osob, pachatele jsem neodhalila ani náhodou a poslední část knihy byla pro mě naprosto nečekaná, to tedy musím opravdu ocenit. Na druhou stranu jsem se ale moc nesžila s teenagerovskými hrdiny a ani celková konstrukce a hlavně vyústění knihy mi úplně nesedělo. Asi jsem i v případě detektivek pořád idealista.

Přesto to ale není vůbec marná kniha. Dostaly mě pasáže, věnované získávání informací prostřednictvím technologií, to bylo opravdu děsuplné (a přitom vůbec nepochybuji o tom, že reálné, anebo realizovatelné v nejbližší budoucnosti). Zdá se, že před Velkým bratrem prostě není úniku, z našeho chování na internetu, sociálních sítích, při nakupování atd. se dá vyčíst skoro všechno. Líbily se mi i části, které se týkaly výchovy dítěte homosexuálním párem, to také není úplně častá součást krimi literatury. 

Pokud vás zajímá, jak se také dá nakládat s informacemi (velmi poučné například v souvislosti s nedávnými prezidentskými volbami v USA), máte rádi překvapivé konce a jste fanoušky mlhy, deště a špatného počasí vůbec, je Zkurvenej příběh knihou právě pro vás.


Díky Neoluxoru za recenzní výtisk. 


Hodnocení: 60 %


Bernard Minier: Zkurvenej příběh
  • Nakladatel: XYZ
  • ISBN: 978-807505-620-7, EAN: 9788075056207
  • Překlad: Žák, Jiří
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 624 stran, 15 × 21 cm, česky
  • Rok vydání: 2017 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat