pondělí 11. dubna 2016

Dominik Dán: Krv nie je voda

Už jsem Vám říkala, že jsem fanouškem Dominika Dána? Jo, asi 5x, co? Poté, co jsem dočetla Uzel, Bestii, Rudého kapitána, Básníka a Popel vše zarovnáJ Další „dánovka“ vyjde v Česku teď na jaře, ale mě se nechtělo čekat, a tak jsem pro změnu zabrousila přímo na „cizokrajné“ Slovensko a dopřála si další dávku policejního napětí „v pôvodnom znění, v slovenčině“. Volba padla na Krv nie je voda, a to v podobě audioknihy, kterou vydalo vydavatelství Publixing.


Děj knihy se odehrává na podzim roku 1992, těsně před rozpadem federace. Policisté se prohýbají nad náporem kriminality, kterou s sebou přinesla amnestie po Sametové revoluci. Uplynul teprve půl rok od chvíle, kdy se podařilo dopadnout Bestii, masového vraha žen, další vraždy se ale zatím objasnit nedaří. Ve stejnou dobu, v pátek třináctého, se na nedaleké Moravě najde mrtvola upálené mladé ženy a její malé dcerky. Tenhle trestný čin nemají kriminalisté z Našeho města v působnosti, jenže je tu háček, domnělý pachatel je příbuzným Krauzova nadřízeného a případ vyšetřuje Krauzův kamarád ze školy Vašek Nosek. A tak se případ zemřelé Slávky stane jedním z posledních případů česko-slovenské federativní spolupráce.

Hlavní téma knihy Krev, která není vodou, tentokrát odkazuje k rodině, příbuzenství, tématu, které se v knize v několika variantách opakuje. Nejatraktivnější linií  celého případu je náhradní (surogátní) mateřství, kromě toho se ale v knize řeší obchod se ženami, prostituce, vydírání, pašování i gamblerství.  

Krv nie je voda mě bavila. Je to zase návrat k „tradiční“ kriminálce, žádné politické šachy jako v Popelu nebo v Rudém kapitánovi. Jistě, vše se odehrává v nějaké době a ta doba ovlivňuje způsob i možnosti vyšetřování, na druhou stranu je tu ale prostě případ, který je třeba vyřešit, a to se kriminalistům daří. Jinak je tu vše, co dělá Dánovy detektivky tak oblíbené – sympatický detektiv, trochu děvkař, trochu alkoholik, napětí, chlapácký humor v policejních kancelářích (vzpomněla jsem si na detektivy od Nejsvětější Trojice, můj oblíbený televizní seriál, jak by hoši z Bratislavy dokázali přežít majorku Výrovou?:-)

Forma audioknihy mi tentokrát vyloženě sedla. Slovenský herec Marián Geišberg je vynikající. Byla to první  audiokniha, kterou jsem v jeho podání slyšela, on je ale Dánovým dvorním předčitatelem, natočil i další detektivky od tohoto autora – Popol všetkých zarovná, Básníka, Uzol a Muchu, na kterou se chystám. Jeho hlas je pro tenhle typ knih naprosto ideální, na jeho slovenštinu jsem si okamžitě zvykla.  I on přispěl k tomu, že jsem těch 10 hodin poslechu zvládla během tří dnů a že mi ta pravidelná dávka emocí po skončení poslechu hrozně chybí. Pokud neznáte Dominika Dána, máte rádi detektivky a knihy do ucha a nevadí Vám slovenština, sáhněte po některé z audioknih této série. Užijete si to.


Hodnocení: 100%


Dominik Dán: Krv nie je voda
  • Vydavatel: Publixing
  • Vyšlo: 2015
  • Délka: 10:15 minut
  • Interpret: Marián Geišberg





Žádné komentáře:

Okomentovat